Ja, så dramatisk kan man indlede et blogindlæg. Hvis man er i sit moralske hjørne, og det er lige, hvad jeg er. Især over for mig selv.
At internettet kan være distraherende, og ikke bare kontaktskabende og informerende, er jo nok ikke nogen nyhed for mange af jer, der læser min blog. I er sikkert allerede øvede netbrugere, der har opdaget problemet for længst. I kender sikkert alt til, at overspringshandlinger som Facebook, Twitter, blogs, nyhedssider osv. kan ødelægge jeres koncentration så meget, at I kun fik lavet en brøkdel af det I egentlig havde tænkt jer at lave. Og måske er I også begyndt at reagere på det, ved for eksempel at slå nettet fra i opgaveperioder, holde Facebook-pauser osv.
Men når man er medieforsker, didaktikforsker, ungdomsforsker (sociolog?) og lignende, er det kun lige så småt begyndt at blive okay at forske i, om internettet mon kan føre til andet end unge, der er gode multitaskere og som kender deres nye medier så godt, at de kan bruge dem til alting og gerne hele tiden. For man skulle jo nødig bremse fremskridtet og fremstå gammeldags i disse fantastiske unges øjne. Jeg ved det, fordi jeg skriver opgave om gymnasieelever, der ikke kan koncentrere sig om undervisningen, og jeg har et kæmpe hul i min teori, der hvor "internettet distraherer i timerne"-litteraturen skulle være.
Men så er det godt man har P1: http://www.dr.dk/P1/Videnskabensverden/Udsendelser/2011/05/20110524123530.htm
Og Information: http://www.information.dk/165489
Og New York Times: http://www.nytimes.com/2011/02/22/books/22book.html?_r=1&hpw
Jeg kan virkelig anbefale at læse artiklerne og høre radioprogrammet. Det er meget tankevækkende og har netop fået mig overbevist om, at internettet skal være slukket imens jeg skriver og læser.
At internettet kan være distraherende, og ikke bare kontaktskabende og informerende, er jo nok ikke nogen nyhed for mange af jer, der læser min blog. I er sikkert allerede øvede netbrugere, der har opdaget problemet for længst. I kender sikkert alt til, at overspringshandlinger som Facebook, Twitter, blogs, nyhedssider osv. kan ødelægge jeres koncentration så meget, at I kun fik lavet en brøkdel af det I egentlig havde tænkt jer at lave. Og måske er I også begyndt at reagere på det, ved for eksempel at slå nettet fra i opgaveperioder, holde Facebook-pauser osv.
Men når man er medieforsker, didaktikforsker, ungdomsforsker (sociolog?) og lignende, er det kun lige så småt begyndt at blive okay at forske i, om internettet mon kan føre til andet end unge, der er gode multitaskere og som kender deres nye medier så godt, at de kan bruge dem til alting og gerne hele tiden. For man skulle jo nødig bremse fremskridtet og fremstå gammeldags i disse fantastiske unges øjne. Jeg ved det, fordi jeg skriver opgave om gymnasieelever, der ikke kan koncentrere sig om undervisningen, og jeg har et kæmpe hul i min teori, der hvor "internettet distraherer i timerne"-litteraturen skulle være.
Men så er det godt man har P1: http://www.dr.dk/P1/Videnskabensverden/Udsendelser/2011/05/20110524123530.htm
Og Information: http://www.information.dk/165489
Og New York Times: http://www.nytimes.com/2011/02/22/books/22book.html?_r=1&hpw
Jeg kan virkelig anbefale at læse artiklerne og høre radioprogrammet. Det er meget tankevækkende og har netop fået mig overbevist om, at internettet skal være slukket imens jeg skriver og læser.
1 kommentar:
Jeg er enig uden at have læst artiklerne. Jeg mærker det tydeligt. Jeg får intet fra hånden, når jeg er online. Jeg ved dog også, at jeg er nødt til at være det mandag, fordi jeg har løbende kontakt med min læsegruppe under opgaveskrivningen... Det er lidt et dilemma!
Send en kommentar