fredag den 12. november 2010

Verdens bedste brownie


Her skulle være et billede af verdens bedste brownie, men haha practical joke - jeg har spist den!

Men her er til gengæld en opskrift. Det er den klassiske brownie fra God Mad Let at Lave, men den er altså også både virkelig god og let at lave. Jeg lavede tredobbelt portion til min fødselsdag, og nogle af mine gæster har snakket om den lige siden. (Blære, blære, blære. Man må godt, når man er god til noget. Eller har en god kogebog. Eller noget.)

Til ca. 40 stk (SMÅ stykker!)
  • 3 æg
  • 225 g sukker
  • 150 g smør
  • 2 tsk vanillesukker
  • 50 g hasselnøddekerne
  • en halv tsk bagepulver
  • 5 spsk kakao
  • 90 g mel
Tænd ovnen på 175 C. Smør formen og drys den med mel. Pisk æg, sukker og vanille godt. Smelt smørret og afkøl det lidt. Hak nødderne groft og bland dem med de tørre ingredienser. Rør det i æggesnapsen skiftevis med smørret. Hæld dejen i formen og bag den ca. 30 min. i midten af ovnen. Lad kagen afkøle og skær den i små firkanter. Voila! Serveres fx med flødeskum eller creme fraiche.

Jeg har virkelig været træt hele ugen efter min fødselsdag med mange gæster og efterfølgende bytur, hvilket måske kan forklare manglen på gode blogindlæg. Men så får I bare en opskrift!

5 kommentarer:

Stine sagde ...

Jeg lavede den da Jens havde fødseldag, og han havde den med på arbejde - og de var også virkelig imponerede! Måske fordi jeg fik ham til at sige, at han havde lavet den selv ;) Dog var det bedste glasuren... en glasur lavet af smør, kakaopulver og flormelis passer virkelig godt til.

Cecilie L. sagde ...

Lækkert! Jeg tog også resterne med på arbejde - stor succes!

Uh, det lyder godt! Jeg puttede almindelig kakao-flormelis-glasur på nogle af mine, men det er sikkert endnu bedre med smør også :)

Copenhagen Photos sagde ...

Sikke en flot kop;)

Janne B.T. sagde ...

Haha, din joker! :P Det lyder lækkert. Vil have sådan en i tankerne, når jeg er færdig med at tabe mig. Mener vi har kogebogen herhjemme i hvert fald :)

Cecilie L. sagde ...

Københavneren - ja, ik? Vi må snart rejse et nyt sted hen, så vi kan supplere samlingen... hvis du altså har plads til flere!

Janne - Ja, det er desværre ikke en slankekage. Men der er sunde nødder i ;)