mandag den 1. november 2010

Studietvivl

Her på det sidste er jeg begyndt at være lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre med min kandidat. Jeg har vist ikke nævnt min studie sååå meget her på bloggen, i hvert fald ikke i detaljer, så her er en kort redegørelse for, hvad jeg laver: Jeg har en gymnasierettet BA i Dansk og Engelsk, og er netop startet på min kandidat, som mere eller mindre bare skal fortsætte i samme spor.

Mit hovedfag er Dansk, som jeg havde på fuld tid de første to år af mit studie. Det har jeg egentlig været fint glad for, selvom det ikke har været alle emner, der interesserede mig lige meget. På tredje år, skulle jeg så vælge et tilvalg, og da jeg gerne vil være gymnasielærer, skulle det være et af gymnasiefagene. Da jeg havde været ret tilfreds med Dansk, valgte jeg Engelsk, som jo også handler meget om sprog og litteratur.

Jeg er nu i gang med mit tredje semester på Engelsk, og hvis jeg skal være helt ærlig, er det altså slet ikke kommet op på siden af Dansk. Min interesse for Engelsk er måske mindre, men jeg har heller ikke været helt tilfreds med særlig mange af mine undervisere. Dette har blandt andet noget at gøre med, at der er en regel på Engelsk, der hedder at alle undervisere skal kunne undervise i alle fag. Så vi fik fx en litteraturprofessor som underviser i Britisk historie og samfund - og både ham selv og resten af holdet var ret enige om, at det altså ikke var en af hans spidskompetencer - overhovedet! Nå, men at skifte Engelsk ud med et andet fag, er ved at være for sent nu, så det fortsætter jeg med. Under alle omstændigheder tror jeg sagtens jeg vil kunne undervise i det - og endda med arbejdsglæde!

Nu er jeg så kommet til et semester, som skulle indeholde halvt Engelsk og halvt Dansk. Som Dansk valgte jeg Didaktik (om at lære fra sig) på DPU, men der er jeg holdt op igen efter, at det stort set kun handlede om folkeskolen. På Engelsk har jeg Fonetik (Zzzz..) og Grammatik 2 (fint nok, men mest bare gentagelser). Og det er kedeligt. Og uinspirerende. Og jeg er ved at køre heeelt død i at læse.

Så nu er det jeg tænker lidt på om jeg skulle shoppe nogle lidt mere inspirerende fag, evt. fra nogle af de andre institutter eller universiteter. Så jeg kan holde de sidste to år af mit studie ud. Hvis du har gået i gymnasiet, hvilke kompetencer havde din engelsk- eller dansklærer så, som du satte pris på?

Begge fag er jo efterhånden ret brede, og vi havde fx et forløb om journalistik på i dansk og et forløb om børnebøger på engelsk.

4 kommentarer:

Stine sagde ...

Du efterlyste jo kommentarer, så. Men jeg havde bare en dårlig dansklærer, som ikke lærte os noget, og min engelsklærer var heller ikke noget at råbe hurra for. Faktisk synes jeg, at størstedelen af emnerne var kedelige.

Jeg synes, du skal lave et forløb om Harry Potter ;)

Cecilie L. sagde ...

Vi havde faktisk noget om Harry Potter da jeg gik i gymnasiet :D

Men tak... jeg ville jo nok svare det samme, hvis du spurgte om det. Vores naturfagslærer var i hvert fald ikke særlig pædagogisk!

Cecilie L. sagde ...

...og så kan man jo gætte lidt på hvorfor vi hver især valgte det fag, vi gjorde, på universitetet ;)

Zicka sagde ...

Min dansk lærer på Studenterkursus er rigtig god til at få perioder, forfattere og det de skrev til at hænge sammen til en helhed. Så når vi f.eks. læser et digt, ved vi hvordan digtet og forfatterens stil hænger sammen med perioden. Det er ret godt.