torsdag den 25. november 2010

Apropos bøger

Kender I det med, at man ikke kan holde sig til en bog ad gangen? I øjeblikket er jeg i gang med en masse bøger. I dag startede jeg på Heart of Darkness af Joseph Conrad, som er en del af mit projekt om at læse flere klassikere. Jeg har tidligere stifte bekendtskab med bogen i flere fag på Engelsk og et enkelt fag på Dansk, men det er endnu ikke lykkedes mig at få den læst. Til gengæld har jeg oversat det første afsnit til dansk, hvilket jeg i begyndelsen synes var den fineste oversættelse i verden. Indtil da jeg fik den tilbage fyldt med røde streger. Men sådan er det, når man oversætter noget, der i forvejen er skrevet virkelig, virkelig flot. Så tror man også selv man har opfundet den dybe litteraturtallerken, men det har man bare slet ikke. Til gengæld er man kommet liiidt tættere på litteraturen. Og det er heller ikke noget man skal kimse af.

Jeg er også godt i gang, og snart færdig, med Fakta om Finland af Erland Loe. Den er ikke med i mit projekt, for det handler mere om at lære flere forfattere bedre at kende, og jeg har faktisk allerede læst en pænt stor del af Erlend Loes forfatterskab. Jeg synes nemlig det er helt fantastisk. Kan helt klart anbefales! Løb ned på biblioteket og lær en sjov nordmand at kende!

Samtidig kom jeg også lige til at bestille Fodboldenglen af Hans-Jørgen Nielsen på biblioteket forleden dag, fordi nogen sagde det var en af de bedste danske bøger nogensinde, og så bliver man jo faktisk nødt til at i det mindste forsøge at læse den. Så jeg tog lige en snevejrstur ned til biblioteket i dag og fik hentet den - og jeg glæder mig til at komme i gang!

1 kommentar:

Zicka sagde ...

'Erlend Loe' hermed skrevet på gul label. Jeg er selv i gang med at læse Jakob Ejersbos forfatterskab igennem. -ham der har skrevet Nordkraft. Det er også ganske udmærket læsning.