søndag den 17. juni 2012

En anelse dumt

Jeg satser stærkt på, at I godt ved, hvorfor her er stille på bloggen. Jeg er ved at gennemgå udfordringen "4 eksamener på 2 uger". (Og jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er en selvhjælpsbog, der hedder sådan? Jeg ville købe den.) Indtil videre har jeg overstået tre skriftlige eksamener, som man jo af gode grunde ikke kender resultatet på, men jeg nåede da at læse korrektur på alle tre. Den sidste var i fredags og var en oversættelse fra engelsk til dansk, hvor jeg blandt andet skulle begive mig ud i frisørudtryk fra 80'erne. Jeg måtte derfor til lejligheden opfinde udtrykket "en boblende permanent" ("a bubble perm"). Jeg håber i det mindste censor får sig et godt grin...

Min sidste eksamen er på tirsdag, og den er mundtlig. Jeg får to karakterer: En for indholdet og en for det sproglige. "Indholdet" er faget Writing in a foreign language, som handler om elever, der skal lære et fremmedsprog ved hjælp af at skrive. Det er et underligt, smalt felt, men der er åbenbart produceret masser af forskning på området. Lige nu læser jeg derfor en masse sociokulturelt teori, som jeg heldigvis har beskæftiget mig med før. Det er svært og på engelsk, så det går laaaangsomt. Og: Jeg er virkelig, virkelig, virkelig skole/eksamenstræt nu. Må jeg derfor lige spørge hvor dumme følgende tanker er?

  • Bogen har jo en god indholdfortegnelse og forberedelsestiden er på 30 minutter. Behøver jeg overhovedet læse den før?
  • Vores lærer er så flink, så hun spørger nok ikke ind til noget, jeg ikke har forstået/læst. Så som 70% af pensum.
  • Hvis jeg ikke forstår spørgsmålet, må jeg godt gå min vej i stedet for.
  • Hvem gider overhovedet have en universitetsgrad?
Det er min sidste eksamen nogensinde. Bagefter venter kun specialet.

Ps. Jeg er meget mere aktiv på Instagram end på bloggen i disse dage. Det er sådan en passende overspringshandling at tage et billede af sin morgenmad, smide et filter på og kalde det noget fashionabelt. Jeg hedder, som sagt, Cesilden.

Pps. Jeg har oprettet en facebookside til bloggen. Det var en overspringshandling. Måske kommer den bare til afsløre hvor få læsere jeg egentlig har, men det er ligegyldigt, for hvert eneste lillebitte like betyder noget for en eksamensramt stakkel, som mig. Like her, hvis du læser med og vil fortælle mig det.

Ingen kommentarer: