lørdag den 31. december 2011

Kokosmakroner

Fordi jeg har blogget så lidt her på det sidste, får I to indlæg i dag! Fordi jeg er så utrolig generøs, får I nu min opskrift på december-kokosmakroner - perfekt i stedet for kransekage eller værtindegave... eller sunde snacks. Hvem gider det? Vi vil hellere have kokos med masser af sukker!

  • 1 æg
  • 2 dl kokosmel
  • 1,5 dl sukker
  • 1/2 dl hvedemel
  • 3-4 spsk sødmælk
  • 300 g mørk chokolade
  • Festligt kagepynt
Æg og sukker piskes sammen til en skummende, luftig masse. Kokosmel og hvedemel tilsættes, samt mælk indtil dejen kan formes. Ovnen tændes på 200 C (180 varmluft - det er en smart ny opfindelse, jeg lige har opdaget! Vindblæste kager!) og kokosmakronerne formes til små pyramider med bagsiden af to skeer. De skal højst have et kvarter i ovnen, men pas på de ikke brænder på!

Jeg smeltede chokoladen som alle profferne på tv gør det: 2/3 del af chokoladen smeltes i vandbad og resten hakkes fint og smeltes i den varme chokolade, som nu er taget ud af vandbadet. Når chokoladen bruges til overtræk, bliver den på mystisk vis pænere på den her måde.

Kokosmakronerne afkøles og pyntes med chokoladeovertræk og kagepynt. Mine skulle ligne juletræer, men måske ligner de i virkeligheden mest små nytårsraketter. Og de smager virkelig godt!

1 kommentar:

Cecilie L. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.