onsdag den 31. juli 2013

Kæmpedilemma

Mens andre måske overvejer om de skal flytte til New York eller blive i Danmark, gå fra deres kæreste eller blive sammen, droppe ud af uddannelsen eller blive færdig eller købe nye støvler eller beholde de gamle, overvejer jeg også noget.

Om vi skal flytte til forstæderne og købe et hus. (Det føles SÅ voksent bare at skrive det.)

Altså, lad mig lige først slå fast, at det ikke er en særlig relevant overvejelse lige nu, da vi indtil videre ikke har råd til at flytte og lige med nød og næppe stadig kan være i lejligheden.

Men på et tidspunkt satser jeg stærkt på, at vi får rigtige jobs og ikke mindst en rigtig indkomst, der gør det muligt at købe noget større. Det kunne jo også bare være en større lejlighed på mit elskede Nørrebro. Men der er noget, der trækker ude i forstæderne.

Det er noget med en idyllisk have. Og mere plads. Og flere etager. Måske en opvaskemaskine. Et vaskerum. En køkkenhave! I har nok hørt det før. Fra de voksende børnefamilier. Men jeg synes det er et stort og svært skridt væk fra alt det jeg elsker ved byen.

Cykelturen gennem Stefansgade, Nørrebroparken og Assistens Kirkegården. En spontan is fra Nørrebrogade med en tætboende ven eller familiemedlem. Verdens bedste latte fra Jægersborggade. Et nyt slogan på Stefanskirkens banner. Shawarma fra Durum Bar. Bland selv-slik fra kæmpeslikbutikkerne.

Og solnedgangen over tagene.

8 kommentarer:

Stine sagde ...

Det er nok fordi jeg er opvokset i lille Viborg, at jeg slet ikke er i tvivl om, at jeg en dag også vil bo i et hus. Vi har heller ikke overhovedet råd lige nu, men ligesom jer regner vi også med en dag at have to fuldtidsjob, som giver lidt flere penge. Men lige nu er det nu også ret trygt og nemt at have en varmemester, som slår græsset og sørger for, at der ikke er rotter eller kommer vand ind i kælderen. :)

Thea Vaskavulla sagde ...

Vi skal helt sikkert ud til provinsen på et tidspunkt :) Jeg er opvokset i Holbæk og jeg kan slet ikke overskue tanken om ikke at skulle have græs under fødderne igen - jeg vil ned og bo i stueplan og have min egen have :) Er træt af at have børn i byen - af at stå og glane på en legeplads når det er vinter og spytte i en cafe latte mens jeg prøver at overbevise afkom om at han er færdig med at grave sand (hvilket han sjovt nok aldrig er) og træt af at få min cykel stjålet :-P Jeg glæææææder mig til den dag vi rykker - forhåbentlig inden for de næste par år :) Så kan fuldt ud forstå dine tanker :)

Cecilie L. sagde ...

Det giver endnu mere mening for jer, der er vokset op i en mindre by, og det må egentlig så også være nemmere at flytte tilbage igen (?). Jeg er vokset op på Nørrebro/Østerbro (lige på grænsen) - i et hus med have! Rigtig dejligt dengang, men nærmest umuligt at efterleve nu! Vil nok altid både have brug for byen og have... Luksusvaner!

Ulrik sagde ...

Ja, den må være svær. :/ Jeg er jo tilbøjelig til at sige: Gør det. Det er skønt at bo i eget hus. :)

Men når du er opvokset i København og elsker byen, så er det jo ikke så ligetil alligevel...

Anne Mette sagde ...

Der findes bare SÅ mange ting jeg hellere vil bruge min fritid på, end at ordne have :D Måske ændrer det sig når jeg får børn, men lige nu - lejlighed ftw!

Cecilie L. sagde ...

Ulrik - nej, det er ikke så nemt :)

AM - jeg tænker måske sådan en lidt vild have, hvor man bare kaster lidt frø ud, og så vokser der smukke blomster op... Eller... Hehe. Måske ikke helt gennemtænkt ;)

Linen sagde ...

vi har jo gjort det, men vores hus er lejet gennem boligforeningen, det er smart for så kan man stadig sige "vicevært kom og lav min bruser" men hold op hvor jeg savner byen, samtidig med at jeg elsker min have... det er slet ikke en nem beslutning... og forresten opvaskemaskine? nah det tror jeg ikke, men dine opvaskestandarder vil I to aldrig passe sammen

Cecilie L. sagde ...

Haha, jo jo, bare til de få ting, jeg godt ville turde putte i maskinen...