mandag den 10. oktober 2011

Avocadolagkage - opskrift og billeder

Avocadolagkage inside out: Med jordbærcreme ud over i stedet for avocadocremen.

Min mors version af avocadolagen: Drysset med flormelis.

Dejlig avocadocreme

Masser af citronsaft

Avocado klar til kamp

Jeg har vist lovet en opskrift på avocadolagkagen, som vi altid laver i min familie. Den stammer oprindeligt fra Camilla Plums vildt gode kogebog Ælle Bælle Frikadelle, og Politiken har hendes opskrift her. I min version strækker ingredienserne til to lagkager - måske fordi jeg bruger almindelige, billige lagkagebunde, og de er mindre? Her er min (ikke meget anderledes) version af opskriften:
  • 2-3 modnede avocadoer (2 hvis de er store, 3 hvis de er små)
  • 1/2 l piskefløde
  • 2 dl flormelis
  • Saft af 2 citroner
  • 1/2 vanillestang
  • 2 pakker lagkagebunde med 3 i hver (de billige skulle være bedst, for dem bliver der købt flest af og dermed er de friskest!)
  • 1 kg jordbær (hvis man bruger frosne, skal man være opmærksom på, at det giver lidt mere væde - man kan evt. tø dem op i en si over en skål)
  • Mere flormelis efter smag
Tag avocadokødet ud af skallen med en ske og blend det sammen med flormelis, vanille og citronsaft. Brug fx en stavblender. Hæld derefter fløden i og blend det til en let creme. Smag til med flormelis og citron - det kommer meget an på, hvor vild man er med avocado!

Mos jordbærerne sammen med lidt mere flormelis (afhængig af hvor søde de er i forvejen), men tag evt. nogle fra til at pynte kagen med bagefter.

Herefter skal lagkagen sættes sammen. Traditionelt putter man lidt af hver type creme på hver bund og hælder resten af avocadocremen over kagen, men som det ses på de øverste billeder, kan det varieres en del.

Kagen skal helst stå i mindst seks timer inden servering - gerne mere. Så trækker cremen ned i bundene, og den bliver meget svampet og lækker! Man skal lige være opmærksom på, at den har en tendens til at flyde ud, så den skal nok stå på et stort lagkagefad, eller evt. bare på en plastikpose. Så kan man lige tørre cremen af lagkagefadet bagefter.

Jordbærcremen sætter meget røde, uafvaskelige mærker på træborde - skulle jeg hilse og sige!

Fortæl gerne om det, hvis I prøver at lave den - og gerne med billeder! :)

4 kommentarer:

Anne Mette sagde ...

Jeg prøvede at knalde sådan en lagkage der sammen for et par år siden (efter at have set den på din blog selvfølgelig) og det smager slet ikke så mærkeligt som man skulle tro :D

Xenia sagde ...

Det ser lækkert ud - og det lyder jo samtidig så specielt at man næsten bliver nødt til at prøve den... Jeg tænker forresten på om citronsaften godt kan afholde avocadoen fra at blive brun - godt nok er der en del i, men alligevel? Umiddelbart kan jeg nemlig ikke forestille mig at den ellers vil se særlig appetitlig ud efter de seks timers trækketid... :)

Cecilie L. sagde ...

AM - Ja, det kan jeg godt huske faktisk :)

Xenia - Den bliver ved med at være flot og grøn :)

superheltemor sagde ...

Tak for link til opskrift - den må superbaby prøve!