tirsdag den 22. januar 2013

Hækling for dummies


Nå. Så er jeg altså begyndt at hækle. (Mere end den sørgelige klud jeg har haft liggende i flere måneder, som ikke rigtig blev til noget.)

Jeg er startet ud med pandebånd - mest fordi jeg købte et pandebånd i H&M i New York, som jeg var ret glad for (det jeg har på på et af billederne i dette indlæg - hvis nogen har et magen til de vil sælge, er jeg på! Det er lysegråt med lidt glimmer/paillet-agtigt pynt) og derefter mistede det i Berlin. H&M sælger dem ikke længere, så derfor måtte jeg jo prøve at hækle noget i samme form. (Især fordi min mor ikke gad gøre det. Vildt strengt.)

Det er helt klart lær at hækle-regel nr. 1: Hav et formål med dit første projekt. Så man gider og så man har en opskrift at følge.

Jeg googlede så hæklet hårbånd og faldt over to opskrifter fra en rigtig fin kreablog, der hedder Lutter Idyl. Den første opskrift var simpel, men stadig lidt for svær til en begynder som mig, men den anden var endnu mere simpel. Så samlede jeg mit garn (fra Netto og Søstrene Grene) og min hæklebog (ok, min mors hæklebog) sammen og tog hen til min mor, som satte mig i gang.

Vi slog op i hæklebogen (Politikens Forlag: Jeg hækler selv, 1967 - men der findes masser lignende bøger. Prøv for eksempel bare på biblioteket), så vi forstod, hvad forkortelserne betød og hvordan man gjorde. Jeg er fortsat herhjemme uden min mors hjælp, og det bliver nemmere og nemmere at forstå.

Hvis man går i stå, kan man også finde god hjælp fra dette fine site: Drops Design. Se for eksempel deres hækleskole og deres hæklevideoer. (Tak til Lea for linket.)

Jeg vil anbefale, at man prøver noget tid, før man giver op. Jeg skulle lige igennem en "hækle-mur", før det var rigtig sjovt.

Jeg vender tilbage senere, enten med en masse billeder af mine fine ting - eller med indrømmelsen om, at jeg
har opgivet og hækling er dumt.

(Alternativt føder jeg inden noget af det sker.)

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Det ser rigtig godt ud - alt har jo en begyndelse.

Stine sagde ...

Hvor hyggeligt :) Man skal jo åbenbart også hækle, når man er mor og blogger, så du kan jo lige nå det...

A + K = ♥ sagde ...

Åh, gid det var mig, der tog mig sammen til at lære hæklekunsten! Jeg håber det sker en dag - det er så fedt når folk kan lave håndarbejde.

- Anne

Cecilie L. sagde ...

Pernille - tak! Ja, det har jo ret i :)

Stine - Ja, jeg tænkte også lidt på dig. Får du egentlig stadig hæklet, nu hvor D. er kommet?

Anne - Det er faktisk først lykkedes for mig at komme ordentligt i gang nu hvor jeg er højgravid og fanget på sofaen. Men måske du skal i gang næste gang du er syg eller lignende? Det er udmærket tidsfordriv!

Michelle Thomsen sagde ...

Hej, ved du hvad det betyder når der i en hækleopkrift står således: Hækl 7-7-7-8-8 fm om den magiske cirkel