tirsdag den 30. juli 2013

Bornholmerspam

Her kommer et meget langt indlæg. For grunden til blogstilhed er selvfølgelig en uges sommer på ferieøen Bornholm. Vi var af sted otte voksne, to børn og en baby, så der var gang i den. Vera nød det til fulde og charmede sig gennem hele ferien og fik sig da også et par ferieromancer med forskellige lækre babyer. Hun prøvede også vilde ferieoplevelser som for eksempel at være i poolen, køre langt i bil, sejle med færge og smage agurk og vandmelon.

Vi andre havde også en dejlig tur, som jo ikke blev værre af fantastisk sommervejr og en virkelig dejlig ø! Perfekt blanding af gourmetmad, -is og -drikkevarer, hyggelige caféer, smuk natur og flinke mennesker.

Vi boede i Gudhjem, men tog en del til Svaneke (ved hjælp af to store biler og to lejede cykler kunne det lige gå). Træet her er fra Svaneke. I Nexø så jeg et lignende træ med stier, men fik ikke lige fotograferet det. I det hele taget tog jeg ikke særlig mange billeder i forhold til, hvad jeg plejer, men sådan er det vist bare,  når man har andre ting at tænke på, som for eksempel hvornår babyen skal spise og sove, samt hvornår man selv skal spise og sove og ikke mindst have den næste is.

Det her er strandcaféen Sydøst for paradis i Svaneke. Det var et virkelig dejligt sted. Med gode is.

Det her er udsigten fra caféen, fra første gang vi var der, hvor man godt kunne gå i vandet. Næste gang var vandet grønt af giftige alger, som faktisk slog en stakkels hund ihjel. Så kunne man ikke bade, hvilket ærgrede de andre meget. Jeg kan ikke lide at bade i dansk vand (aaaalt for koldt!), så jeg tænkte ikke så meget over det.

Det her er også i Svaneke. Der var i det hele taget rigtig mange flotte, velholdte huse og biler på Bornholm.

Udsigten fra vores lejede feriehus. Os med babyen havde fået vores eget private hus, så vi ikke vækkede de andre om natten. Da vi i sin tid planlagde ferien gnæggede jeg ondskabsfuldt "haha, ja ja, min baby larmer heeelt vildt meget om natten", velvidende, at hun dengang kun sagde en lille nuttet lyd en enkelt gang hver nat og så spiste lidt i søvne. Men privat hus lød jo så godt. Det skulle senere vise sig, at den gode sovebaby udviklede sig til at være en lidt mere hyppigt vågnende og larmende spisebaby, så det var vist meget godt, at hun kun vækkede os forældre og ikke hele den udvidede familie.

Her sidder vi lige ude foran huset og nyder solen og livet og sådan.

De her billeder er fra Hammershus, som vi jo ganske obligatorisk tog hen og så. Det var også meget fint.

Virkelig lækker jordbær-rabarberkage med både flødeskum og softice - ikke nogen dårlig idé!

Det her er så Opalsøen, som også er sådan et bornholmsk must see. Vi sprang dog ikke i.

En aften placerede vi babyen hos hendes mormor og drog af sted på kærestetur til Melsted Badehotel, Gudhjems dyre gourmetrestaurant (og hotel, selvfølgelig). Her fik vi totalt lækker og lokal mad og forkælede os selv med vin, øl og kildevand (til 65 kr. flasken, det kunne måske være undgået, når det bornholmske vand smager lige så godt, hvis ikke bedre).

Bagefter tog vi til Gudhjem havn og spise soft ice med udsigt.

Her er vi på pigetur til Svaneke og få Mermaid is med chokolade og saltkaramel i deres idylliske have.

Så skulle vi hjem - farvel smukke Melsted!

På vejen hjem var vi selvfølgelig i Rønne og få gourmetpizza med laks og ribs og en sidste most.