torsdag den 11. juli 2013

Vera fem måneder

I dag fylder Vera fem måneder, og lige så længe har jeg jo så været mor. Det er ret vildt, synes jeg!

Af interessante ting om Vera kan jeg fortælle, at:

- hun er en stor og tung baby på 8,2 kg og 69 cm, hvilket er lidt i den høje og tunge ende af gennemsnittet, men helt fint. (For babyen. Moren synes måske det lyder smart med en letvægtsbaby, når man skal bære hende op på femte sal.)

- hun sov igennem (hvilket åbenbart betyder, at babyen springer en amning over om natten og derfor kan sove i seks timer uden mad) fra ret tidligt og indtil for en måneds tid siden. Nu er hun så blevet træt af det sovepjat og vågner troligt til hver amning, og endnu oftere efter kl. fem. Sådan kan det gå! Moren savner dog lidt de der seks timer i træk, men tænker stadig på, at andre babyer vågner en gang i timen hele natten, og så skal man nok ikke brokke sig.

- hun nu er oppe på to "rigtige" måltider om dagen: morgengrød (af majsmel, hirse eller boghvede med frugttopping) og eftermiddagsmos (af kartoffel og gulerod). Vera spiser det meste af det lille måltid helt selv med skeen i hånden, fordi hun kan, og så synes vi, at hun skal. Det betyder så, at vi skifter tøj, vasker baby og fejer gulve lidt oftere. Lad os nu se hvor lang tid den ordning holder.

- hendes yndlingsbeskæftigelse er at skrige. Af glæde, altså. Det varierer mellem meget høje hyletoner og en lidt dybere rrrrrraaaahh-lyd, og vores nabo har indrømmet, at hun undrede sig over hvad vi dog lavede med den baby. Nogle gange lægger jeg hende på maven, så hun bruger krafterne på det i stedet for :)

- hun har to fine (skarpe!) tænder i undermunden. Hun er lidt tidligt på den med tænder, men ingenting i forhold til moren, der fik tænder, da hun var tre måneder gammel.

- hun ligner sin far, både af udseende og sind. Indtil videre er det kun højden og tænderne, der ser ud til at komme fra min familie. Nårhja, og så en stor fascination af garn og gadgets.

- hun stadig ikke figurerer offentligt på de sociale medier med billeder. Moren har fortrudt beslutningen en del gange, men faren er mere viljestærk. Hun har dog sin egen private instagramkonto, veraiverden, som jeg opdaterer flittigt, så andre også kan få del i nuttetheden, mens dem, der er trætte af babyspam kan følge med på den babyfri cesilden-konto. Dog ikke uden hints til babylivet. Sådan noget fylder jo en hel del.

- hun elskes højere og højere af sin mor for hver dag, der går. Hun er virkelig et fantastisk lille hyperaktivt væsen, der smiler, pludrer og leger i et væk. Og når hun så bliver træt og knuger sin kanin med sine små hænder og indforstået hvisker et kærligt agyyh til mig, når jeg synger for hende, så bliver jeg altså bare så glad og lykkelig og hvor var det godt, at vi fik dejlige Vera!

Ingen kommentarer: