torsdag den 27. september 2012

Status på kaos


Ovenstående billede viser denne lille families status lige nu meget godt, synes jeg. For det første er det taget fra sofaen, hvor jeg befinder mig. Efter skrappe formaninger fra lægen: Hjem og slappe af. Jeg var lige forbi til et blodprocentstjek, fordi verden er begyndt at køre lidt rundt om mig. Altså på svimmelhedsmåden. Det er selvfølgelig den lille pige i maven, der spiser alt mit jern og energi (groft forsimplet), så nu skal jeg bare blive ved med at tage jerntilskud (nu tror jeg også endelig jeg har fundet en god ordning: Hemojern og appelsinjuice, hvis nogen skulle komme herind via en gravid-søgning - de er begyndt at komme) OG ikke tage på arbejde før mandag og kun hvis jeg har det bedre.

Imens jeg slapper af, læser blade og ser tudeprogrammer på DR, færdiggør Jesper sit speciale om Kierkegaard. Han har for eksempel lige taget et billede til sin forside: Søren Kierkegaard, der bliver målt med et målebånd. Han har nemlig "opmålt" Kierkegaards ord ved hjælp af en korpusundersøgelse af hans tekster. Altså, alt hvad han har skrevet er blevet puttet ind i en kæmpe database, og så kan man søge i den og finde alle mulige statistikker om hvor ofte ord bliver nævnt og sammen med hvilke andre ord osv. Jeg har netop korrekturlæst det meste af det, og ja, det er så nørdet som det lyder. Men det er også ret sejt.

God weekend til alle - i morgen skal vi bare fejre, at hans speciale er afleveret. På en meget afslappende måde, selvfølgelig.

8 kommentarer:

Linen sagde ...

det er altså lidt sjovt som vi følges ad. Min læge har også i dag beordret mig til at blive i sengen og slappe af. På vej hjem fra lægen købte jeg også Gravid-bladet (for første gang) sådan noget er stadig grænseoverskridende for mig og gæt hvad jeg lå i sengen og så i går aftes... Godt at høre at du er blevet venner med jern-pillerne!

Cecilie L. sagde ...

Sjovt! Forresten er der et par sider med gravidmode i det nye Elle (det med gratis boligblad) - så kan du købe det helt uden at være gravid-agtig ;)

Stine sagde ...

Jeg begyndte at tage jern om natten, for man må ikke spise andet sammen med og jeg spiste dagen lang ;) Og så tog jeg to piller om dagen, ikke på samme tid, fordi jeg også havde lav jernprocent. Den steg i øvrigt aldrig. Gad vide om den er normal nu. Måske skulle jeg begynde på jern igen. Hmm.

Cecilie L. sagde ...

Jeg tager også jern lige før jeg går i seng - samme problem med de hyppige måltider :) Når man tager Hemojern skal man tage tre om dagen, men jeg overvejer også at sætte dosis op. Det er i hvert fald meget godt, hvis man har for lav procent... man bliver virkelig svimmel og træt og får hovedpine - og du kunne måske også bruge lidt ekstra energi i øjeblikket ;)

Stine sagde ...

Jeg var ved læge flere gange for at få målt blodprocent, og de sagde, at jeg skulle tage dobbelt dosis. Heldigvis havde jeg ikke problemer med maven, så det gjorde jeg bare. Synes bare du skal tage dobbelt og se om det hjælper noget, lægen sagde, at der ikke kan ske noget ved det.
Jeg tror, jeg starter igen - hvis det kan tage en smule af trætheden er det det værd ;)

Cecilie L. sagde ...

Okay, det er meget rart at vide :) kan være jeg kan sætte dosis en anelse op så. Ja, gør du det - men der går nok lidt tid før det virker. Det går selvfølgelig hurtigt ved at spise mad med meget jern i. Jeg har læst mig frem til, at det fx kan være tørrede abrikoser og blodpølse!

Stine sagde ...

Virker det hurtigere fra mad end fra piller? Lægen sagde nemlig, at jeg ikke behøvede tænke på min mad når jeg tog piller, fordi der er meget mere jern i pillerne end i maden. Måske jeg også bare skulle få målt den blodprocent, når jeg skal lægen lige om lidt :)

Forresten sagde min jordemoder, at de gerne ville vide, at jeg havde lav jernprocent, da jeg så måske skulle have blod under fødslen tidligere end ellers. Det blev nu heldigvis ikke aktuelt.

Cecilie L. sagde ...

Det tror jeg - jeg synes i hvert fald jeg hørte, at kreuterblut blev optaget hurtigere, så jeg gik ud fra, at det var det samme med mad :)