tirsdag den 12. oktober 2010

Peanut butter cookies og elektrikere

Dem med chokolade på, har jeg altså bare købt i Netto. Det er de andre, jeg selv bagte!

Jeg snakker og skriver altid om mad og kage, så måske er det ved at være på tide at følge trenden og lægge opskrifter ud på sin blog. Problemet er nok, at jeg altid freestyler ret meget, når jeg laver mad, så den præcise opskrift findes sjældent. Dog er jeg jo ofte inspireret af en opskrift eller to, og derfor kan jeg for eksempel godt lægge en cirka-opskrift ud på de peanut butter cookies*, som jeg bagte i går. Jeg fandt opskriften her og lavede lidt om her og der. Derefter endte opskriften nogenlunde sådan her:
  • 3-4 dl mel
  • 1 halv tsk bagepulver
  • 1 dl smeltet smør (jeg brugte så raspolie, i mangel af bedre)
  • 1 halv dl sukker
  • 1 halv dl mørk sirup
  • 1 æg
  • 1 halv tsk vanillesukker
  • 1 halv dl peanutbutter
  • 1 halv dl saltede peanuts
  • 1 halv dl hakket mørk chokolade
Bland det hele sammen, tilsæt evt. lidt vand eller mælk efter behov, så du får en dej, der kan bruges til cookies. Dvs. ikke alt for flydende. Læg dem ud på et en bageplade med bagepapir på - brug to skeer til at forme dem med.

Bag dem et kvarter i ovnen på 180 C og lade dem køle af på en rist bagefter.

De er de bedste "kager", jeg har bagt i lang tid! Yeah! :)

Og så lige noget helt andet. I dag har jeg haft min vicevært og en elektriker på besøg i meget lang tid, fordi strømmen på mit badeværelse er gået i stykker. Hver gang jeg tænder lyset, springer sikringen, og jeg er ved at løbe tør for sikringer. De smarte handymænd troede de lige hurtigt kunne fixe det, men der er åbenbart noget galt "længere ind", som de sagde. Det ved jeg ikke hvad betyder, men efter halvanden time virkede det stadig ikke, så elektrikeren fik så dårlig samvittighed, at han var nede og hente ledning og efterfølgende satte mine loftslamper op i stuen. Og så kommer de selvfølgelig igen i morgen og prøver at løse problemet med badeværelset.

Man skal virkelig ikke undervurdere glæderne ved at bo til leje!

*Her er lige noget til sprognørderne: Jeg er i tvivl om "peanut butter cookies" skal staves i et ord, for ordet er jo lånt fra engelsk, hvor den slags ord ikke sættes sammen - men på dansk skal det altid staves i et ord. Total umulig problemstilling. Selvfølgelig burde jeg så have oversat det helt: jornøddesmørsmåskager. Det er bare knap så catchy. Nå. Sorry. For mange år på humaniora skader åbenbart. (Hvem skulle have troet det? Ahøm.)

3 kommentarer:

Anne Mette sagde ...

Helt klart tre ord :)

Copenhagen Photos sagde ...

Nice:) Jeg er sulten nu...

Fez sagde ...

I say to ord - peanutbutter cookies