søndag den 5. december 2010

Single-and i gløgg

I dag har jeg brugt på at sidde i min sofa med tæppe på og prøve at jage en migræne væk. Det gør man bedst med Spise med Prices Mortens Aften-program (åbenbart), og så får man sjovt nok lyst til and. Jeg elsker and, men jeg glemte at fejre Mortens aften, så derfor besluttede jeg mig for, at jeg gerne måtte købe et andebryst til mig selv i aften. Og så lavede jeg and i gløgg, fordi jeg har en masse rødvin, som snart skal drikkes. Her er en opskrift:
  • Et andebryst
  • Rødvin efter smag
  • 1 tsk knuste nellikker
  • 1 helt hvidløg
  • Knuste peberkorn
  • Frisk timian (eller hvad man nu lige har)
  • 25 g smør
  • Lidt mel
  • Brune ris (de fleste vil nok hellere have kartofler, men jeg er sund og kedelig og jeg elsker brune is)
  • Rødkål
  • Salat af æbler, bladselleri og agurk med lidt olie og eddike + salt og peber
Start med at lægge andebrystet i en marinade af rødvin nellikker, hvidløg, peberkorn og timian. Det skal ligge cirka i en halv time. Så sætter man brune ris over, for de skal have en evighed (40 min. i alt! Men se på posen.) Marinaden hældes fra anden ned i en gryde og anden steges på panden: Først skærer man en mønster i fedtet og derefter brunes den 1 minut på hver sides. Derefter steges den ved lav varme 12 minutter på hver side. (Kommer lidt an på hvor rødt kød man er til - skær evt. i anden for at tjekke farven.) Imens laves salaten.

Når anden er færdig, saltes den og pakkes ind i sølvpapir i 10 minutter. Imens varmes rødkålen og sovsen laves: Varm marinaden op og lad den koge lidt. Tag lidt af det fra og brug det i en meljævner med lidt mel - som derefter hældes i sovsen igen sammen med smørret. Pisk godt, så sovsen ikke klumper. Smag til med salt.


Mmmh :)

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Good day! I could have sworn I've been to your blog before but after browsing through a few of the posts I realized it's new to me.
Anyways, I'm certainly happy I came across it and I'll be bookmarking it and checking back frequently!



Also visit my blog ... nummerupplysningen.se

Anonym sagde ...

Ӏ am really glаd to read this website postѕ whiсh includes lots of helрful datа, thanks for providing thesе dаta.


Hегe is my web blog ... nummerupplysningen

Anonym sagde ...

Αn interesting dіѕcussion is worth соmmеnt.
I believe that уou ought to wгite more οn thiѕ subject matteг,
it maу not be a taboo matter but typiсаllу folks ԁοn't talk about these topics. To the next! Cheers!!

Also visit my weblog :: nummerupplysningen.se