torsdag den 2. december 2010

Når en peberkagebager...

I dag har jeg forsøgt mig ud i peberkagekunsten. Først en opskrift:

Ingredienser:

500 g.hvedemel
125 g.margarine
200 g.farin
2 knsp.hjortetaksalt
1 tsk.kanel
½ tsk.ingefær
½ tsk.nellike
½ tsk.peber
1 ¾ dl.vand

Smørret smeltes og blandes i melet. Resten blandes i. Rulles ud til en flad dej og udstikkes til kager, eller rulles til en lang pølse, som skæres ud til pebernødder.

Bages i 10-15 min. ved 175 C.

Jeg brugte almindelig sukker og lidt mørk sirup - det smager virkelig godt! Desværre bliver de lidt hårde, jeg ved ikke helt, hvad jeg har gjort forkert. Men de smager altså godt :)

Hvis man ikke har en udstikkerform, kan man jo altid bruge sit minitupperware...

Man skal ikke gå på facebook, mens de bager. Heldigt, at der er til mange plader i en portion dej!

Tadaa! Hvis man stadig har tid til overs, kan man jo pynte dem med glasur, som svenskerne gør. I mens kan man lige lære lidt norsk og høre peberkagesangen på youtube.

1 kommentar: