onsdag den 15. december 2010

Flere bøger

Det går ikke så stærkt fremad med mit bogprojekt (om at læse en masse klassikere inden jeg bliver færdig som gymnasielærer), men jeg har da fået skrevet en masse titler ind i en bog. Der er nu ingenting som en tjek-liste, der kan motivere en til at lave noget.. eller...

I mellemtiden er jeg blevet lidt fanget af at læse hele forfatterskaber, fordi jeg synes det kunne være sjovt, samt give et godt overblik. Jeg er startet blødt ud med Erlend Loe, især fordi jeg har allerede har læst en stor del (markeret med fed):

* 1993 Tatt av kvinnen (Kvinden flytter ind 2007) - Kun set som film
* 1994 Fisken (Fisken 1995)
* 1994 Maria & José (Maria & José 2000)
* 1995 Kurt blir grusom (Kurt blir grusom 1997)
* 1996 Den store røde hunden (Den store røde hund 1998)
* 1996 Naiv.Super. (Naiv.Super. 1999)
* 1998 Kurt quo vadis? (Kurt quo vadis? 1999)
* 1999 L (L 2008)
* 2000 Jotunheimen, bill.mrk. 2469 (Ikke oversat)
* 2001 Fakta om Finland (Fakta om Finland 2002)
* 2003 Kurt koker hodet (Ikke oversat)
* 2004 Doppler (Doppler 2005)
* 2005 Volvo lastvagnar (Volvo lastvagnar 2006)
* 2006 Organisten (Ikke oversat)
* 2007 Muleum (Muleum 2008)
* 2008 Kurtby (Kurtby 2009)
* 2010 Stille dager i Mixing Part (Stille dage i Mixing Part 2010)

Jeg har netop færdiglæst Fakta om Finland, der handler om en mand, der får til opgave at skrive en brochure om Finland. Det fører ham ud i en del ting, der blandt andet er med til at lave rod i hans ellers så fint ordnede og stilfærdige tilværelse. Den er, ligesom hans andre bøger, skrevet i et ret naivt og pudsigt sprog, men jeg synes det fungerer rigtig godt. Man skal bare holde tungen lige i munden, da Loe har en forkærlighed for meeeeget lange sætninger.

Jeg har allerede hentet Stille dage i Mixing Part på biblioteket, så den skal jeg have læst her i juleferien. Jeg blev dog lidt overrasket over, hvor mange af hans bøger jeg mangler, men mange af dem er børnebøger, så de er vel hurtigt læst. De ikke-oversatte må jeg læse på norsk. Det går også fint, det var sådan jeg startede med at læse Loe, da vi fik et uddrag af Naiv.Super. i norskundervisningen på 3. semester.

Men ja. Fakta om Finland er helt klart en læsning værd, og det samme kan jeg sige om de andre, jeg har læst. Naiv.Super. eller Doppler-bøgerne (Doppler + Volvo lastvagnar) er et godt sted at starte.

2 kommentarer:

Stine sagde ...

Det er også et lidt større projekt at læse bøger end mit om at se film, det tager trods alt lidt længere tid :)

Selvom jeg godt kunne tænke mig at læse flere den der 100-bøger-liste på facebook. Men det må nok blive efter filmprojektet!

Stride sagde ...

Jeg har læst to af Hr. Loe's bøger, vil gerne læse resten. Synes han minder lidt om JEns Blendstrup, som er en af mine ynglings forfattere. Fin liste.