søndag den 4. marts 2012

Advarsel: Helligt sundhedsindlæg

I kantinen på mit arbejde koster dagens kage 8 kr. Det forsødede lige min fredag eftermiddag. Selvom det jo er noget værre giftigt stads... eller hvad?

Hvis der er noget, der kan få danske sundhedsbevidste kvinder (mest dem åbenbart) op af stolen i øjeblikket, så er det diskussionen om sukker. Forleden dag så jeg programmet Ha det godt på DR, der denne gang handlede om sukker og alle dets farligheder. Politiken sætter også ofte fokus på sukker, og fx hvor meget sukker, der er i de drikkevarer, som mange ofte køber uden at tænke over det.

I Ha det godt fortalte de, at en voksen kvinde max skal have 50 g sukker om dagen. Hvis man hælder op i et målebæger ligner det meget rent sukker, men man får jo tit sukker fra uventede kilder, heriblandt:

  • Morgenmadsprodukter (både müsli, frugtyoghurt osv.)
  • Mellemmåltider - færdigkøbte smoothies, drikkeyoghurter, croissanter, kiks og alt muligt andet, hvor vi glemmer at kigge på ingredienslisten
  • Alkohol - indeholder masser af sukker
  • Frugt - frugtsukker er lige så usundt som almindeligt sukker (men der er også gode næringsstoffer og vitaminer i frugt)
Derudover er der alt det sukker vi godt ved, at vi indtager, men som nemt kan passes ind i en almindelig dag: Syltetøj, wienerbrød, kage, slik, chokolade, sodavand, sukker i kaffen og teen, saftevand osv.

Det meste af det, jeg nu har lært, vidste jeg egentlig godt i forvejen. Og jeg tænker da også over det - men helt klart ikke nok! I løbet af en almindelig dag kan jeg derfor godt spise:
  • Müsli ristet i sukker til morgenmad
  • Pålægschokolade på brød til morgenmaden
  • Croissant til formiddagskaffen
  • Banan som mellemmåltid
  • Kage til eftermiddagskaffen
  • Kiks når jeg kommer hjem efter arbejde og er gået sukkerkold
  • Øl eller vin til aftensmaden
  • Slik og chokolade eller dessert efter maden
Det bliver jo nok til en hel del sukker alt i alt. Fremover vil jeg prøve at nøjes med en eller to ting fra listen, fx frugt, som jo også indeholder andre gode ting eller mørk chokolade, som man ikke spiser så meget af ad gangen, og som ifølge mange undersøgelser også skulle indeholde sunde ting. Jeg synes nemlig ikke man skal holde helt op - for så er det jo, at man falder i.

Kh
Sundhedsfreaken, der i virkeligheden bare overspringshandler mig ud af læsningen og prøver at lade være med at gå ud og bage en kage

Ps. Tænker du over dit sukkerforbrug?

2 kommentarer:

Anne Mette sagde ...

Jeg er generelt begyndt at tænke meget over både, hvad jeg propper i og på ansigtet :D Jeg har aldrig været nogen slikmund, så det falder mig mere end naturligt slet ikke at købe de søde sager som du nævner, fordi jeg faktisk slet ikke har lyst til det.

Hos os står den på havregrød med frugt og nødder til morgenmad på hverdage og hjemmelavede rundstykker i weekenden. Vi bager også selv vores rugbrød. Den eneste "last" jeg har, er sådan set pålægschokolade og smør :D

Cecilie L. sagde ...

Det må være dejligt ikke at være en slikmund! Jeg kan heldigvis heller ikke spise store mængder af slik ad gangen, men jeg kan sagtens spise en del, hvis jeg bare fordeler det ud over dagen... heh