fredag den 30. september 2011

Et udvidet lørdagsslik-koncept

Laks i fad med grøntsager. Kun lidt (meget) smør i bunden.

Som et nyt forsøg på at leve lidt sundere og måske tabe mig lidt (nej, for det må man åbenbart ikke sige, når man ikke ligefrem vejer helt vildt meget... selvom jeg ellers bare er irriteret over at veje mere end jeg plejer), har jeg indført, at jeg spiser sundt i hverdagene og mindre sundt i weekenden. På den måde behøver jeg ikke undvære slik, is og kage hele tiden, og faktisk er det også meget rart med endnu en ting at glæde sig til ved weekenden.

Spelt, spelt og mere spelt...
Det gode ved ordningen er, at det er mig, der bestemmer over den. Dvs. da jeg her de sidste to hverdage var på medarbejderseminar, måtte jeg faktisk godt spise usundt. For hvor tit får man lige mini-wienerbrød, æblesorbet og biodynamisk rødvin*? Det ville jo være en synd at sige "Nej tak, men rækker du mig lige danskvandet og en mini-gulerod mere?"

Jeg må også godt sige ja, når folk ligefrem tilbyder mig kage, og det sker tilfældigvis også ret tit i øjeblikket. (Semesterstart-kagebagning, fejringer på arbejdet, spontan caféture fordi det er 20 grader i september (!!!) osv.)

Nu er det jo så officielt weekend, fordi det er fredag og jeg har fået fri fra arbejde og læsning, så nu er det endnu mere lovligt at spise usundt, så jeg har lige givet mig selv lov til at spise en småkage.

Som så gav mig kvalme. Måske fordi jeg har levet vildt usundt de sidste to dage. Øv også....

Ps. Der er sket noget godt lejlighedsrelateret, men jeg venter lige med at gå i detaljer til jeg er blevet lidt klogere på området. Men indtil da: Hurra!

*= Ved I hvad biodynamisk betyder? Gør jer selv en tjeneste og find det på wikipedia eller på anden måde at sætte jer ind i det. Det er ikke det samme som økologisk, så meget kan jeg da sige... (Vil måske også sige "ved måneskin" og "overnaturligt", bare sådan for at fremme jeres nysgerrighed :))

3 kommentarer:

Stine sagde ...

Hurra til gode lejlighedsnyheder!

Jeg har forsøgt at indføre samme regel for mig - men kort tid efter skulle jeg til pædagogisk dag, og sideløbende med alt det mad, de serverede, stod der et kæmpe fad med chokolade. Allerede til frokost havde jeg ondt i maven af alt det chokolade, som jeg gerne måtte spise ;)

Cecilie L. sagde ...

Hvorfor er det altid ens arbejde, der frister med usundt?

Janne B.T. sagde ...

Det må man godt sige selvom man ikke vejer et ton! ;) Synes altid det er når man vil være lidt sundere, at man bliver tilbudt usundt. Not fair!