søndag den 21. april 2013

Reality check


Hvad jeg savnede mens jeg var gravid:
  • At købe tøj til mig selv. Gider ikke købe mere ventetøj og har ingen idé om hvordan min krop kommer til at arte sig efter fødslen. Så snart baby gider klare sig selv i over en halv time, skal jeg ud og have ny garderobe! (Selvom jeg også glæder mig til at få en masse af mit gamle tøj tilbage - især jeans!)
  • Okay, det var ret fedt at kunne shoppe ammevenlige ting med god samvittighed, men der var jo stadig en begrænsning på. Jeg kan endnu ikke passer alle mine bukser, og spørgsmålet er om det nogensinde sker...
  • At kunne bukke mig ned og samle noget op fra gulvet. Bare lige sådan. Uden at gå ned i knæ, brokke mig over lænden eller bare sætte mig ned på gulvet (for derefter ikke at kunne komme op igen).
  • Åh ja! Det ER dejligt!
  • At spise en tartarmad med rå æggeblomme og en kold øl til uden dårlig samvittighed.
  • Det havde jeg helt glemt faktisk. Men øl går jo kun, hvis man ikke ammer de næste tre timer. Passer dog fint med at (vidunder)Vera sover fra 7-8 tiden til ved 3-tiden, så man kan godt nå en øl til sen aftensmad. Kan være jeg snart skal i Irma efter tartar!
  • At spise stærk mad, kage, slik, juice, frugt (listen forøges hver dag) uden at få amok-halsbrand bagefter. (Hvis man så bare undlod at spise slik og kage af den grund...)
  • Jeg finder stadig piller mod halsbrand i tasker, lommer og æsker rundt omkring. Rart at slippe af med!
  • At gå en lang, rask tur uden at ligge pensionist-agtigt lidende på sofaen bagefter og råbe efter massage og varmepude.
  • Tjek! Det er rart at kunne gå ture med barnevognen. Lange ture! Desværre gider Vera ikke barnevognen i disse dage. Det er ret frustrerende! Nå, det var et sidespor.
  • At ligge på ryggen og maven. Meget undervurderede måder at sove på. På siden er kun fint, hvis man selv har valgt det.
  • Kan stadig ikke ligge på maven. Der er noget andet i vejen. Jf. indlægget om ammetøj.
  • At løbe op ad trapperne. Det må jo føles uendeligt let uden den ekstra babyvægt.
  • Overraskende nok har jeg for det meste stadig babyen på slæb. Og nu er hun tungere. (Hvad tænkte jeg på?)
  • At føde. Ja. Faktisk. (Nu kommer nemesis og tager mig.) Meget hellere bare gøre det end at tænke så meget over hvor ondt det mon gør, hvor lang tid det mon tager og hvordan det hele mon kommer til at gå. Lad os nu bare komme til sagen!
  • Det var i hvert fald en oplevelse!
  • At afprøve alt vores babyudstyr på en rigtig baby. Er så nysgerrig, at jeg nærmest har overvejet at låne en baby og putte den i vores tøj og vugge.
  • Ja, det er sjovt! Glæder mig hele tiden til hun er stor nok til det og det tøj og legetøj. Men det er underligt allerede at lægge tøj væk nu.
  • At vælge et navn og kunne bruge det. (Vi har tre navne at vælge i mellem. I får dem ikke at vide. Haha. :) )
  • Ja, min Vera. Er glad for vores valg af navn! De andre var Elin og Julia.
  • Og så det indlysende: At møde min baby uden for maven. Hun føles så nuttet.
  • Hun er nuttet. Og så meget mere :)

3 kommentarer:

Bitten sagde ...

Skæg opfølgning :D
Åh jeg glæder mig ellers også vanvittigt til at kunne ligge på maven, men det må jo så vente længe endnu :(
Og så glæder jeg mig til at kunne bevæge mig udenfor uden at skulle planlægge min rute efter toiletfaciliteter!

Stine sagde ...

Det med at kunne passe bukser: Jeg kunne efter ca. et halvt år.
Det med at kunne ligge på maven: Jeg kunne efter nogle måneder. På et tidspunkt tilpasser mælkemængden sig, og så har du ikke så tit spændte bryster, og så kan du godt. Måske ikke om morgenen, hvis Vera er dygtig og ikke spiser så meget om natten. (Jeg havde det omvendt en periode, hun spiste mest om natten, så om aftenen havde jeg mega spændte bryster...)
Ja, sjovt nok er glider babyen bare lige ud og så op på arm, og så kan man bære den der i stedet for i maven. Hehe. Men jeg synes først det er nu, det begynder at være ligeså hårdt med trapper. Min mave vejede 13 kg til sidst, og Dicte vejer trods alt kun 8 kg nu, men sidder jo så ikke ligeså godt placeret på kroppen.

Ja, jeg har bare altid meget at sige om den sag... undskyld. Som Bitten skrev, interessant opfølgning, som garanteret er ekstra spændende for gravide. :)

Cecilie L. sagde ...

Bitten - men så skal du til at planlægge efter steder hvor man kan amme og skifte i stedet ;)

Stine - godt at høre med de to første ting! Jeg synes det er tungt at bære Vera op, men hendes lift er også lidt dum og tung.

Der er altså rart at du altid har meget at sige :)