mandag den 12. november 2012

iPad mini - anmeldelse

I morgen har jeg haft min iPad mini i en uge, så jeg synes godt jeg kan anmelde den nu. Min anmeldelse er af gode grunde ikke en sammenligning med de store iPads eller andre tablets. For dette vil jeg henvise til Politiken og Berlingske, som begge har udnævnt minien til at være et rigtig godt køb i forhold til de andre.

Min baggrund for at anmelde er, at jeg aldrig har haft en tablet og faktisk i lang tid slet ikke ville have en. Det skal måske også tilføjes, at jeg er tidligere Mac-bruger, men da jeg sidste gang skulle have ny computer, valgte jeg en pc, da jeg syntes det var fjollet at bruge over dobbelt så mange penge på noget, der næsten kunne det samme. Så skulle baggrunden ligesom være på plads.

Det første jeg vil understrege er, at en iPad altså ikke er det samme som en mindre og smartere laptop. Det giver måske sig selv, men det er noget, jeg har måtte indse. Mange ting som jeg normalt ville bruge min laptop til, volder mig problemer. Fx at blogge. Jeg fandt hurtigt ud af at downloade Chrome, så Blogger-editoren i det hele taget kommer frem på skærmen. Men selv her dukker der mange problemer op. Man kan ikke scrolle ned over mange billeder og rette størrelsen, højremenuen med indstillinger opfører sig mærkeligt og mange funktioner, som fx Vis eksempel virker slet ikke. Først kunne jeg heller ikke hente billeder direkte fra iPad'ens fotoalbum, men nu har jeg fået øjeblikkelig upload til Google+, så mine billeder fra både iPad og telefon let kan benyttes fra Blogger. Men billedtunge indlæg kommer jeg nok til at lave fra min laptop.

Skrivefunktionen er heller ikke lige så nem som på en laptop. Det løser dog meget at adskille tastaturet til to dele: bare hiv i hver sin ende af det. Men jeg rammer stadig forkert i hver eneste sætning, og autocorrect bytter tit ord ud med andre, så "skrivefunktion" fx bliver til "skrigefugles". (Jeg skriver fra iPad'en nu.) Det kræver en del tilvænning og korrektur. Der er ligeså andre ting, der driver mig til vanvid af underlige genveje og funktioner, jeg ikke kender, men det synes jeg er meget karakteristisk for Apple-produkter: man bliver gladere for dem, når man kender og forstår alle tricks'ne. Derfor vil jeg også anbefale, at man allierer sig med en mere øvet iPad-bruger, som kan lære en lidt tricks.

Men nu til de virkelig smarte ting ved minien. Som erstatning for en bog eller et blad er den genial. Jeg fik lynhurtigt downloadet en bog fra eReolen (brug Safari til dette), fundet en prøveapp med to ugers gratis The Guardian og logget ind på bloglovin fra Chrome. Nu kan jeg læse bog, avis eller blogs meget nemt. iPad'en vejer næsten ingenting, så den er nem at tage med rundt, så man har masser af underholdning lige ved hånden. Det er en stor fordel for en gravid med lændesmerter, da jeg har brug for at sidde ned og holde mange pauser i løbet af dagen. Jeg forestiller mig også, at det bliver smart med en lille, handy tablet i den ene hånd, når man har en baby i den anden arm.

Kameraet er udmærket og optager fx video i HD- kvalitet. Det bliver helt sikkert også fedt med baby, men indtil videre bruger jeg det næsten ikke. Men jeg har jo også et spejlreflekskamera til hvis jeg får lyst til at tage gode billeder eller video.

Heldigvis kommer der jo hele tiden flere og bedre apps, så her er der mulighed for masser af udvikling. Jeg håber fx på en instagram med større billeder, en facebook, der ikke er elendig og en officiel Blogger-app, der virker.

Her ses vidunderet i et cover, jeg købte i Fona - som for øvrigt havde de samme covere som Eplehuset og flere til, bare billigere!




Ingen kommentarer: